Onze vliegdag
Onze vliegdag begint om negen uur. Na een bakje koffie in het clubhuis wordt rond half tien begonnen met het opstellen van ons materieel op de strip. Dat wil zeggen dat de vliegtuigen, lieren, tractoren en startwagen van de hangaar naar het vliegveld worden getransporteerd en daar worden klaargezet om te kunnen gaan vliegen.
Inspecties
Vervolgens krijgen de lieren en vliegtuigen een dagelijkse inspectie, waarbij goed wordt gekeken of de papieren in orde zijn, en of er
geen beschadigingen zijn. Veiligheid staat voorop bij het zweefvliegen! Na de inspecties van de vliegtuigen worden deze eerst nog "ingevlogen"
door een instructeur of ervaren zweefvlieger. Hierbij wordt gekeken of de instrumenten alles goed aanwijzen, en of het vliegtuig geen "vreemd
gedrag" vertoont.
Klaar om te vliegen
Alles is nu klaar om te beginnen met vliegen. Om te zorgen dat iedereen evenveel aan de beurt komt, is er een zogenaamde beurtenlijst.
Diegene die 's morgens het eerst in het clubhuis aankomt, staat bovenaan van de beurtenlijst, en komt als eerste aan de beurt. Deze
lijst wordt gedurende de dag van boven naar beneden afgewerkt. De DBO'ers, de beginnende zweefvliegers die met een instructeur moeten
meevliegen, hebben een eigen lijst. Zij hebben dan ook hun "eigen" trainingsvliegtuigen, de ASK-21's, tot hun beschikking. Op deze manier
komen de beginnende zweefvliegers vaker aan de beurt en wordt er met zorg en aandacht veel tijd besteed aan deze piloten in opleiding.
Thermiek
Tussen 11 en 17 uur is het meestal thermisch, je kan dan langer dan de standaard 8-10 minuten boven blijven door gebruik te maken van
deze stijgende warme lucht. Aan het begin van de vliegdag is er een maximale vluchtduur vastgesteld. Deze verschilt meestal iets per
vliegtuig en het hangt ook af van de hoeveelheid mensen die op een bepaald toestel willen vliegen.
Altijd iets te doen
Wanneer je niet vliegt werk je mee aan het vliegbedrijf om je clubgenoten de mogelijkheid te geven om te vliegen. Op een vliegdag moet er immers veel gebeuren. Er moet worden gelierd, er moet met de kabelauto lierkabels uitgereden worden, versnaperingen op het veld moeten verzorgd worden, de start- en
landingstijden moeten worden bijgehouden, vliegtuigen die geland zijn moeten naar de startplaats worden geduwd, de lierkabels moeten aan de
vliegtuigen worden gehaakt, er moet iemand het hele gebeuren op het veld managen en er zijn instructeurs nodig. Natuurlijk is er, na je les
of thermische solo vlucht, ook tijd om je te ontspannen en bij te praten of je te verdiepen in de boeken over de theorie van het vliegen.
Het saamhorigheidsgevoel is optimaal aanwezig en draagt ook bij aan een stuk gezelligheid en je persoonlijke ontwikkeling. Jouw inzet maal je
talent geeft rendement.
Einde vliegdag
De dienstdoende instructeur bepaald samen met de startleider wanneer het einde van de vliegdag is. De piloten in opleiding
dienen uiteraard de dagen van het begin tot het einde mee te maken. Het bevordert je inzicht en zo leer je alle facetten van het vliegbedrijf
optimaal kennen. Meestal eindigt de dag ongeveer om zes uur in de avond, maar soms ook tot "sunset" mede afhankelijk van het weer. Aan het
einde van de dag moet alles natuurlijk weer opgeruimd worden. De vliegtuigen worden voordat ze de hangaar weer ingaan gewassen, en de lieren
en tractoren worden afgetankt.
Bar
Nadat alles is opgeruimd, gaat iedereen weer terug naar het clubhuis. De instructeurs maken daar een dagrapport op, de logboeken van de lieren
en vliegtuigen worden bijgewerkt en iedereen kan zijn eigen vlieglogboek invullen. Daarna is het tijd voor een drankje en wellicht wat te eten.
In het clubhuis hebben we een bar en een keuken waar kan worden gekookt. Eventueel is er ook een tv met dvd`s, een dartbord en een tafelvoetbal
om de rest van de avond door te komen. Het clubhuis is in het weekend tot maximaal twaalf uur open.